Rady pro cyklisty

Odkazy

Několik obecných rad pro cyklisty

  • V zimním období nebo v šeru a tmě buďte viditelní! Používejte osvětlení na kolo a reflexní nálepky na botách a reflexní oblečení.
  • Používejte blatníky v deštivém nebo zimním období.
  • Pokud budete jezdit hodně v terénu pak samozřejmě používejte pláště se vzorkem a počítejte s častějšími defekty.
  • Dbejte na to, aby achilovka byla v teple, i v létě vám klouby a šlachy mohou nachladnout (obzvláště při studeném větru).
  • Nedoporučuji používat kožené věci, protože kůže nesmírně trpí potem a vlhkostí, a pokud se o ni pořádně nestaráte ztrácí svůj tvar a vzhled.
  • Je lepší při začátku výkonu v chladném počasí cítit chvíli chlad, než být ihned zpocený!
  • Perte si kalhoty s vložkou, aby vám pot ve vložce nedělal vlka!
  • Na silnici jsou lepší hladké pláště nebo semislicky a spíše užší (ale ty se rychleji ojedou).

Co sebou na dlouhé vyjížďky?

Pro dobu dovolených a prázdnin považuji za vhodné poskytnout vám pár doporučení a rad pro delší vyjížďky na kole:

  • Vybavení na kolo: přilba, rukavice a brýle; předpokládáte-li špatné počasí nebo pozdní návrat pak nezapomeňte zadní blikačku, přední světlo, větrovku nebo pláštěnku; občanský průkaz/cestovní pas a peníze; vodu a jídlo pro případ nejvyšší nouze; náhradní duši; hustilku; cyklistickou sadu nářadí; první pomoc na oděrky a drobné řezné rány (náplasti, obvazy a dezinfekce); nůž a spínací špendlíky.
  • Pokud sebou budete brát mapy: Shocart nebo KČT.
  • Pitný režim: při jízdě pijte pravidelně asi každých 10 až 15 minut 0,1 až 0,2 litru tekutiny (ani příliš sladká nebo slaná, bez bublinek o teplotě mezi 14 až 18 stupni Celsia v teplém počasí) i když nemáte pocit žízně, aby u vás nedošlo k dehydrataci (nevolnost, únava, bolest hlavy, zrychlený tep i v klidu). Pozor - dehydrataci zvyšuje alkohol!
  • Stravovací režim: po začátku vyjížďky začněte průběžně jíst - nejezte až při pocitu hladu! Jezte potraviny s vysokým obsahem sacharidů (cukr, ovoce, müsli tyčinky, speciální sportovní výživa), nepoužívejte potraviny na které nejste zvyklí, či u kterých může dojít ke zkažení či žluknutí. Pokud se stavíte na oběd, přičemž nedoporučuji těžká jídla a omáčky, pak si po obědě nechte 20 až 30 minut na siestu. Měli byste mít dostatečný přísun soli ve stravě obecně, protože při pocení ji ztrácíte – její nedostatek se projeví svalovými křečemi.

V horkém počasí se nepřepínejte a častěji odpočívejte. Uvedené zásady obzvlášť pečlivě dodržujte u dětí. Přeji vám krásné prázdniny a bezproblémovou dovolenou.

Jak zazimovat kolo?

Lidé jsou různí, a tak jedni jako správní stoici ponechají kolo svému osudu, a vše řeší až na poslední chvíli, nu a ti druzí naopak své kolo pečlivě opečovávají a snaží se předcházet závadám.

Profesionálně a osobně se přikláním k té druhé skupině a doporučuji vám samozřejmě nechat udělat servisní prohlídku vašeho kola u mechaniků v zimních měsících – což znamená během měsíce prosince až února. Budete tak moci s klidem okamžitě při prvním krásném jarním počasí vyjet na svém již spolehlivém kole. Ostatně je to nepříjemný pocit, pokud se po dlouhém zimním období cyklistického půstu udělá krásně, vy vyjedete, a po několika kilometrech se musíte vrátit kvůli (někdy i banální) závadě. A nesmíte také zapomenout, že s příchodem hezkého počasí budou mít mechanici plné ruce práce s opravami kol již uvedených stoiků a termíny oprav se budou prodlužovat.

A tak zatímco vaše kolo budou pečlivě ošetřovat mechanici, můžete udělat dvě rovněž velmi příjemné věci, vždyť nepřívětivé počasí nás přinutí chtě nechtě být více doma. Víte o nedostatcích kola nebo výbavy své či svých nejbližších a můžete tedy začít promýšlet, jak a čím sobě i svým blízkým udělat radost – například novým oblečením na kolo, různými doplňky a vším co vás napadne a co vaše kapsa unese – hlavně v období předvánočním. A především si v dlouhých zimních večerech sedněte – ovšemže ne k televizi! Ale k turistickým průvodcům, knihám, mapám a internetu. Budete mít totiž více času na naplánovaní své dovolené či třeba jen nějaké vyjížďky. Nebo prostě už jasně víte kam pojedete a potřebujete si vše už pouze rozplánovat a přichystat. Můžete tak třeba svému zvídavému synovi připravit krásné prázdniny toulkami na kole s nenásilným předkládáním historie a krás naší vlasti (ještě pořád jsou!).

Jak koupit kolo?

Při rozhodování, jaké kolo koupit sobě či vašim nejbližším rozhodují tři věci: cena, typ kola a účel. Cena většinou bývá rozhodující. Každopádně nejprve musíte určit, zda budete jezdit jen na silnici (silniční kolo), či na silnici i v terénu (trekové kolo) nebo pouze v terénu (horské kolo) a k jakému účelu a za jakého počasí (takové zimní solení neprospívá autům, natož kolům) bude kolo sloužit:

  • Bude-li vám kolo sloužit pouze pro nákup či občasné krátké cesty v okolí domova, pak vám postačí nejlevnější kolo v cenové relaci do 4 000,-Kč (nedoporučuji kupovat v hypermarketech – tato kola jsou nekvalitně sestavena z nejlevnějších a zmetkových  dílů a tedy se vám rychle „rozsypou“, přičemž není zajištěn servis a v cykloservisech je moc rádi nevidí).
  • Potřebujete-li kolo na cesty do práce a/nebo si občas zajedete na vyjížďku, pak vyhovuje kolo v cenové relaci od 6 000,-Kč, na které už je spolehnutí.
  • Chcete-li jezdit s rodinou po výletech nebo vyrážet na časté a delší vyjížďky jen pro zábavu, to už potřebujete kolo v cenách od 9 000,-Kč.
  • Jezdíte-li hodně a chcete se zúčastňovat maratónů či jiných podobných soutěží, pak samozřejmě potřebujete kolo střední třídy v cenách od 12 000,-Kč výše, které vás nesmí zklamat uprostřed závodu a vydrží drsnější zacházení.
  • Chcete-li profesionálně závodit musíte mít kolo vyšší třídy nad 20 000,-Kč.

Uvedené cenové relace jsou samozřejmě přibližné. Ostatně prodavači a mechanici vám při nákupu poradí. Ve většině obchodů je obvyklá praxe projet se na zkoušku na kole. A nezapomeňte – spousta věcí na standardní kolo se dá obměňovat či dokupovat podle vaší finanční situace.

Při rozhodování, jaké kolo koupit sobě či vašim nejbližším rozhodují tři věci: cena, typ kola a účel. Cena většinou bývá rozhodující. Každopádně nejprve musíte určit, zda budete jezdit jen na silnici (silniční kolo), či na silnici i v terénu (trekové kolo) nebo pouze v terénu (horské kolo) a k jakému účelu a za jakého počasí (takové zimní solení neprospívá autům, natož kolům) bude kolo sloužit:

  • Bude-li vám kolo sloužit pouze pro nákup či občasné krátké cesty v okolí domova, pak vám postačí nejlevnější kolo v cenové relaci do 4 000,-Kč (nedoporučuji kupovat v hypermarketech – tato kola jsou nekvalitně sestavena z nejlevnějších a zmetkových  dílů a tedy se vám rychle „rozsypou“, přičemž není zajištěn servis a v cykloobchodech je moc rádi nevidí).
  • Potřebujete-li kolo na cesty do práce a/nebo si občas zajedete na vyjížďku, pak vyhovuje kolo v cenové relaci od 6 000,-Kč, na které už je spolehnutí.
  • Chcete-li jezdit s rodinou po výletech nebo vyrážet na časté a delší vyjížďky jen pro zábavu, to už potřebujete kolo v cenách od 9 000,-Kč.
  • Jezdíte-li hodně a chcete se zúčastňovat maratónů či jiných podobných soutěží, pak samozřejmě potřebujete kolo střední třídy v cenách od 12 000,-Kč výše, které vás nesmí zklamat uprostřed závodu a vydrží drsnější zacházení.
  • Chcete-li profesionálně závodit musíte mít kolo vyšší třídy nad 20 000,-Kč.

Uvedené cenové relace jsou samozřejmě přibližné. Ostatně prodavači a mechanici vám při nákupu poradí. Ve většině obchodů je obvyklá praxe projet se na zkoušku na kole. A nezapomeňte – spousta věcí na standardní kolo se dá obměňovat či dokupovat podle vaší finanční situace.

Nákup nového kola

Doporučuji si, pokud tu možnost máte, zkusit jízdu na různých velikostech kol, s odpružením i bez odpružení. Při nákupu se rozhodujete především podle stavu své peněženky. Co se týče typu rámu a komponentů si můžete spoustu rad a zkušeností najít na internetu. Musíte mít ale především jasno v následujících otázkách:

  • kolik peněz na něj mohu obětovat a jakým způsobem budete platit (hotově, kartou, platbou přes Internet, leasingem,
  • jak veliký má být rám,
  • k čemu má sloužit? (jízda po městě, trekking, MTB, freeride. downhill, silnice nebo nějaká kombinace),
  • kde na něm budu jezdit (jaký terén převážně, jestli závodně nebo rekreačně),
  • jak často na něm budu jezdit (pravidelně, nepravidelně),
  • kolik míním najezdit ročně (stovky km nebo tisícovky km),
  • v jakém ročním období budete jezdit (celý rok, jen léto ...).

V dobrém cyklistickém obchodě vám, pokud víte co chcete, prodavač poradí. Měli byste si vybrat kolo s dobrou zárukou a se základním vybavením. Pokud jste laik, pak těžko poznáte závadu nebo nedostatek kola na první pohled.

VŽDY SI POZNAMENEJTE VÝROBNÍ ČÍSLO RÁMU!

Pokud si přejete kolo s odpružením doporučuji u někoho známého si vyzkoušet jak se na něm jezdí. Nejideálnější je, pokud v obchodech poskytují zkušební jízdu.

Co se týče doplňků - ty nezávisí na vybraném typu kola (a ani nejsou důležité pro výběr kola) a tam si udělejte radost sami podle sebe a stavu své peněženky.

Co se týče cen - levná kola jsou osazena levnými, málo kvalitními komponenty; značková kola jsou zase naopak o značce a příslušnosti k ní.

Nákup kola ženě

Žena má jinou anatomii. Proto byste měli dodržovat následující zásady:

  • řidítka užší než mužská (ženy mají užší ramena) a kratší strmější představec,
  • tenčí gripy,
  • lehčí chod brzd (kvůli únavě prstů a předloktí) a menší vzdálenost brzdových pák od řidítek,
  • širší dámské sedlo,
  • odpružení se většinou seřizuje na nižší váhu.

Ovšem neplatí to stoprocentně a záleží především na pocitu ženy ...

Nákup kola dítěti

Platí stejné rady jako pro dospělé. Nechte si ho vybrat barvu, velikost a tak - bude si připadat jako dospělák.

  • nezáleží na hmotnosti - dítě ušlape víc než my,
  • pokud je dítě malé, měly by být krátké kliky, malé pedály,
  • dětem vyhovuje řazení typu Grip Shift.

Záběh

Při prvních jízdách, které byste měly provádět jen krátké, se usazují všechny spoje, ložiska; vymezují se třecí plochy a vůle. Je dobře kolo sledovat, poslouchat ho, aby vám vešly do paměti běžné provozní zvuky. V době záběhu se provádí drobná seřízení a utažení. Garanční prohlídka se provádí přibližně po 200-300 kilometrech.

Základní rady pro údržbu kola

Pořiďte si svého mechanika - vždycky budou věci, které buďto nezvládnete bez příslušných pomůcek, nebo je uděláte hůř, než by to zvládl váš mechanik s jeho přípravky a pomůckami.

Po každé jízdě si zkontrolujte:

  • zda nehází kola,
  • nejsou volné či poškozené paprsky,
  • není vůle (nebo naopak pnutí) v nábojích a středu,
  • či se kola a převodník otáčí lehce,
  • zda funguje převodník a přesmykač (to už ale víte z jízdy),
  • pláště - nahuštění, ojetí, prodření, praskliny apod.,
  • že se neprohýbají řidítka,
  • že jsou řidítka pevná a a neprotáčejí se,
  • že správně fungují brzdy a zda jsou špalíky neopotřebované,
  • jsou-li ráfky v pořádku,
  • lanka v bowdenech jdou lehce,
  • že se pedály neviklají,
  • že řetěz není vytahaný či poškozený.

Pokud se to naučíte, pak i velmi malé rozdíly ve stavu určité součástky vás upozorní na možnou závadu. Tím chráníte především sebe a šetříte i kapsu, protože závada jedné součástky může zničit i druhou.

Čas od času si zkontrolujte vytažení řetězu speciální měrkou.

Mytí kola

Používejte, prosím, pokud možno, biologicky odbouratelné čistící a mazací prostředky.

Po každé jízdě je dobré se zbavit nečistot - a to nejlépe dokud nejsou zaschlé. Silné nebo mastné nečistoty nejprve umyjte speciálním přípravkem. V případě velkého znečištění kolo omývejte vlažnou vodou s přísadou saponátů (autokosmetika) - používejte houbu, štětec nebo kartáč nebo nejlépe kartáč na mytí auta, který má dlouhý vlas. Také se dá použít některý z ekologických čističů (jako např. Cyklostar), kterým postříkáte celé kolo, rozetřete štětcem či kartáčem a po chvíli prostě opláchnete. Tlakovou vodu raději nepoužívejte, ale v případě jejího použití dávejte pozor, aby jste "nevymývali" i ložiska. Po umytí kolo otřete suchou hadrou a nechte dosušit.

Pokud se voda dostala do rámu, vyndejte sedlovku a nechte vodu vykapat.

Doporučuji lak rámu ošetřovat cyklokosmetikou, můžete i autokosmetikou, to činí lak vodoodpudivým a zároveň ho trochu chrání. Navíc se lépe odstraňují nečistoty - bláto tolik nepřisychá. Osvědčilo se mi to - pokud jezdíme suchým terénem, stačí pak pouze kolo otřít suchou hadrou.

Boky ráfků lze umýt Brake Cleaningem (v autopotřebách ho seženete), ten lze použít i na nasazování gripů.

Po vyschnutí kola namažte:

  • řetěz,
  • přehazovačku (pružina a klouby),
  • přesmykadlo (pružina a klouby),
  • čas od času bowdeny.

Další rady

  • Pokud chcete, aby se šroub nepovoloval, pak mu těsně před utáhnutím zakápněte jakýmkoli lakem hlavičku.
  • V zimě hlavně pořádně mažte.
  • V zimě umývejte kolo vždy po vyjížďce, pokud jste jezdili po prosolených silnicích.
Ráfky

Jeden z důvodů dělání osmiček může být měkký výplet. Pokud máte měkký výplet, pak sice jedete jak po peřinkách, ale stačí málo, aby se ráfek zkřivil. A navíc samozřejmě záleží na ráfku – můžete sehnat levný a dobrý, ale taky drahý a špatný. Já osobně používám Remerx ráfky – jsou levné a pevné (nechci jim dělat reklamu, ale zatím jsem prostě s jejich ráfky problémy neměl). A můj mechanik dělá tvrdý výplet, takže stačí mi jednou dvakrát za rok trošku docentrovat kolo (a to je spíše takové hraní). A MTB kolo samozřejmě dostává v terénu větší “záhul” než trekové kolo na silnici. Uvědomte si, že ráfek stejně po určité době musíte vyměnit, takže myslet si, že tvrdý výplet snižuje životnost ráfku a drátů je blbost – pokud je vadný drát, tak vám praskne dříve nebo později stejně. Taky jsem si myslel, že měkký výplet je lepší – opravdu se jede měkce (ale taky jsem přecentrovával kolo několikrát ročně). Ale od doby, kdy mám tvrdý výplet netrpím osmičkami, záběr je úplně jiný. A teď už na tvrdý výplet nedám dopustit.

Zimní trénink v teplých krajích

Pokud chcete jet na zimní trénink do teplých krajů, pak se vám může určitě hodit několik rad:

  • Nejlepší čas pro zimní trénink v teplých krajích je od února do března, kdy ke slovu přichází najetí základních objemů.
  • Jezděte do krajů, kde je menší teplotní rozdíl proti domovu (abyste nebyli tolik náchylní k onemocnění po návratu) a kde síť tratí je hustá a leží v rovinatém nebo mírně zvlněném terénu.
  • Pobyt kratší než týden nestačí ani na aklimatizaci, více jak tři týdny způsobí návyk na teplo a špatnou aklimatizaci při návratu.
  • Používejte své obvyklé potravinové a pitné doplňky, neexperimentujte ani s místní stravou!
  • Nezapomeňte na ochranu před sluncem a větrem a na zpočátku klamný pocit horka (skok z -5 do +15 stupňů vám připadá jako tropy).
  • Dopřávejte si regeneraci a rozumné tréninkové dávky – pokud budete chtít využít každé chvilky bez odpočinku, mohli byste se dočkat nepříjemného přetrénování.
  • Při návratu domů se zpočátku raději oblékejte více než méně a první den nechoďte mezi lidi, ale na krátkou přírodní procházku, až tak třetí den začněte pomalu s tréninkem.

Než vyrazíte, pak nezapomeňte během dlouhých zimních večerů si připravit – třeba s pomocí internetu – tento tréninkový pobyt, třeba s cestovní kanceláří. Hlavně si však nezapomeňte nechat dát kolo do pořádku - doporučuji vám najet ještě před odjezdem (či odletem) alespoň několik desítek kilometrů, abyste vychytali hlavně větší „mouchy“. A pokud nepojedete s cestovkou, která zajišťuje mechanika a náhradní díly, doporučuji si vzít základní náhradní díly a nářadí, abyste byli schopni si drobné opravy udělat sami.

Posed na kole

Pozice cyklisty na horském kole je přirozenější: cyklista jede více vzpřímen, s lokty vystrčenými do stran, nárty jsou nad osou pedálu. Záleží na individualitě jezdce. Provádějte si záznam o posedu, aby s koupí nového kola, řidítek, sedla apod. jste si mohli nastavit Váš osvědčený posed.

Do záznamu o posedu se uvádí tyto nejdůležitější údaje:

a vzdálenost středu řidítek od špice sedla  
b vzdálenost pedálu v dolní poloze od horní plochy sedla  
c délka představce měřená v kolmém směru  
d výška představce měřená od hlavové trubky rámu  
e vzdálenost středu šlapání od špice sedla, měřená v kolmém směru  

Správný posed je určen čtyřmi věcmi a to přesně v tomto pořadí:

  1. Výškou sedla.
  2. Výškou řidítek.
  3. Délkou a sklonem představce.
  4. Sklonem sedla (to by se nemělo naklánět ani dopředu ani dozadu, protože pak trpí zbytečně vaše ruce či záda) .

Poloha sedla

  • Sedlo má být tak vysoko, aby cyklista dosáhl patou chodidla na pedál (který je v nejnižší poloze - v dolní úvrati), přičemž noha je nepatrně pokrčena v koleně a boky nejsou vychýleny. Nízký posed totiž přetěžuje svaly stehenní a neumožňuje využívat vaši sílu. Vysoký posed způsobuje zase přetěžování lýtkového svalu a tzv. „přesýpání“ a rychlejší ubývání sil. U bikerů může být sedlo o 1 až 2 cm níže proti silničářům. Lze i vypočítat: Výška rozkroku x 0,885 = vzdálenost horní hrany sedla od středu středové osy (ale záleží na síle podrážky treter a typu kufru - připočítejte 1 - 2 cm).
  • Vzdálenost sedla od řidítek (nastavení ve směru předozadním) - svislice (použijte olovnici) spuštěná z přední části kolena (čéšky) protíná osu pedálu s klikou (přičemž pedál je v přední vodorovné poloze). Nárt je přitom nad osou pedálu.

Pokud si sedlo posunete více dozadu, je šlapání snadnější, ale silový účinek menší. Při posunutí sedla dopředu je šlapání namáhavější, ale s větším účinkem.

Pokud se jede v terénu dává se sedlo níže a dozadu. Sedlo se může naklonit od vodorovné osy jak nahoru tak dolů. Při naklonění sedla nahoru se odlehčuje pažím. Při naklonění sedla dolů se zmírňuje přenášení otřesů z  kola. Polohu sedlovky si označte důlčíkem nebo pilníkem (lehounce!).

Poloha řídítek

Výška řidítek se dá seřizovat pouze zasouváním nebo vysouváním představce. Výška řidítek - a stejně tak délka představce, jeho výška a sklon - je individuální a závisí na vaší postavě a stylu jízdy. Jezdíte-li sportovně, pak se řidítka dávají nízko (avšak nízko posazená řidítka způsobují bolesti v zádech, zvláště při déletrvající jízdě) a používá se představec s malým úhlem. Jezdíte-li jako turista delší trasy, dávají se řidítka výš (vysoko položená řidítka ovšem zhoršují aerodynamiku a techniku jízdy) a představec má velký úhel. Horní plocha řidítek by měla být o 3 až 5 cm níže než je horní plocha sedla u turistů a o 5 - 8 cm u sportovců. Řidítka níže než je sedlo slouží pro sportovní jízdu, výše než sedlo pro rekreační pohodlnou jízdu. Tady si musíte zaexperimentovat.

Dlouhé představce jsou dobré pro sportovní jízdu, protože nutí se předklonit a tím přenášet více váhy těla na paže. Úhel sklonu těla jezdce by se měl pohybovat od 40 stupňů pro sportovce do 60 stupňů pro turisty. Můžete si dnes koupit i úhlově stavitelný představec.

Šířka řidítek se volí tak, aby paže nesvíraly hrudník. Širší řidítka jsou vhodná pro rekreační jízdu. Úzká pro sportovní.

Pokud máte zakřivená řidítka pak se montují ohybem k jezdci tak, aby lokty směřovaly k tělu.

Poloha brzdových pák

Jednoduše - pokud natáhnete prsty v přirozeném úchytu řidítek, musíte bez jakýchkoli problémů brzdit - uvědomte si, že při jízdě v terénu nemůžete pouštět řidítka při brzdění. Mimochodem proto se u biků vynalezly dvouprsté brzdové páky.

Poloha pedálů

Nelze ovlivnit jejich polohu, pouze délku klik a šířku pedálů (široké pro terén a pohodlnou jízdu, užší pro závodní jízdu)

délka nohou [cm]

délka klik [mm]

silniční kolo MTB
do 75 165 170
76 - 80 170 175
81 - 85 175 177,5
86 a více 177,5 180

Nastavení kufrů

Kufr má být umístěn v podrážce ve středu  osy kloubu palce a středu osy pedálu. Pata by měla směřovat směrem dovnitř k rámu.

Rady
  • Pokud vás bolí ruce, protože na ně přenášíte za jízdy váhu, zkuste buď dát sedlo níž nebo řidítka výš,
  • bolí-li vás kolena pak to může být příznak špatně seřízených kufrů, špatné výšky posedu nebo nemocných kolen,
  • bolí-li vás záda může to znamenat vysoký představec, křivá řidítka. Pokud ovšem vás bolí záda po pěti hodinách na kole není to nic divného,
  • bolesti zápěstí mohou být způsobeny špatným sklonem rohů,
  • pokud máte špičku sedla příliš vysoko, můžete mít problémy při močení,
  • bolest za krkem může být způsobena příliš vysokým představcem a zároveň špičkou sedla dolů,
  • přestože budete mít nastavení teoreticky správně a budete mít problémy - nelamte si hlavu uzpůsobte si sezení pro sebe a podle svého, teorie je šedivá, zelený je strom života.

Závěrečné rady

  • Musíte mít správnou velikost rámu. A na tabulky, které říkají jakou velikost rámu byste měli mít zase až tak nedejte. Na kole se musíte cítit pohodlně (tím nemyslím závodníky!).
  • Posilujte jak zádové, tak břišní svaly, aby vás nebolela záda - obzvláště máte-li sedavé zaměstnání.
  • Bolí-li vás dlaně nebo i ramena kupte si rukavice s pořádnou vycpávkou. Pokud to nepomůže posuňte řídítka výše nebo sedlo níže.
  • Bolí-li vás kolena dejte si sedlo dolů (budou zapojeny více stehenní svaly) nebo dejte sedlo nahoru a (budou zapojeny více lýtkové svaly).
  • Bolí-li vás kotníky zkuste si upravit zarážky na tretrách do jiného úhlu (zřejmě máte paty vodorovně s rámem, či dokonce od něj), nebo si kupte "šlehače" či TimeAttack pedály, které mají větší volnost úhlového pohybu chodidel do stran.
Posted by Igor Pechanec Sunday, April 03, 2016 9:47:00 AM Categories: Rady
Cyklotrasy kutnohorska © 2016-2017, Igor Pechanec, all rights reserved