Rady pro cestování na kole

Kam

Rozhodněte se, kam pojedete a zjistěte pomocí internetu, jaké se tam konají akce.

S kým

Pojedete s některou z cestovních kanceláří nebo pojedete individuálně? Pokud jedete s dětmi, zajistěte, abyste měli sebou náhradní jídlo a pití a aby děti měly na krku kartičku s telefonem a adresou vašeho ubytování a údaji o očkování proti tetanu a seznam léků způsobujících alergie. S dětmi se domluvte, co mají udělat, kdyby se ztratili.

Jak

Pokud pojedete s CK, tak není co řešit. Pokud jedete vlakem můžete použít Elektronický jízdní řád a v tom případě se také podívejte jak přepravovat kolo. V každém případě nezapomeňte na veškerá rizika spojená s cestou a podívejte se na nabídku pojištění.

Do jakých podmínek

Pouze několik dnů předem se můžete i informovat o počasí. Je také dobře se informovat o místě vašeho pobytu: zkuste vyhledávače nebo portály.

Co sebou

Poučte se z cestopisů od jiných, recenzí, serverů o cestování, jak se na cestu vybavit a s čím počítat. A pokud potřebujete doplňky a oblečení prohlédněte si co vám nabízejí obchody.

Poučení a příprava

Přečtěte si cestopisy těch zkušenějších a něco o zdraví a výživě. A nezapomeňte na pojištění a zákony.

Pojištění

Individuálně nebo s CK?

To zda pojedete sami nebo s cestovní kanceláří záleží na vaší nátuře (někomu - třeba jako mně - totiž dělá potěšení se na cestu připravovat). Tady vám nabízím pár bodů k zamyšlení:

Individuálně S cestovní kanceláří (CK)
jste svým pánem a nemusíte dělat kompromisy jste vázáni na pevný program a na ostatní účastníky zájezdu a program CK, který je vyroben pro průměrného konzumenta
musíte si shánět informace (mapy, literaturu apod.), vytvořit itinerář nemusíte se starat o itinerář
zrušíte-li cestu na poslední chvíli, neztrácíte peníze, protože neplatíte zálohy vaše zálohy přijdou vniveč, zrušíte-li zájezd na poslední chvíli
vybíráte si své spolucestující své spolucestující si nevybíráte
problém je s domluvením se v cizích zemích v cizích zemích vám většinou pomůže tlumočník
musíte se postarat o ubytování, stravu, pojištění ubytování, strava a pojištění je na CK
musíte myslet na náhradní díly a servis vůbec o servis se stará CK
svou trasu ujet musíte pokud nemůžete, CK vás do cíle nějak dopraví
prý je to levnější než cestovní kancelář prý je to levnější než individuální cestování

Také si vyberte zda chcete pořádat

... hvězdicové vyjížďky

z jednoho místa každý den vjíždíte do okolí a pak se zase vracíte. Nemusíte sebou tahat bágly, večer vás čeká známé prostředí.

... etapové vyjížďky z místa na místo

Tady je už potřebné mít zajištěn určitý servis a mít sebou bágly.

Dálková cykloturistika

Dálková cykloturistika si samozřejmě vyžaduje zcela jiný typ jízdy než normálně - jde o to dojet včas a v pořádku na předem určené místo. Nezapomeňte si dokumentovat vaše výlety - v dnešní době je spousta způsobů, jak dokumentovat.

Mapy

Mapy si vybírejte podle toho, zda se vám lépe orientuje v mapách Shocart nebo KČT a hlavně podle toho, kolik map potřebujete na daný region.

Před vlastním dálkovým výletem

  • zabezpečte si cestovní doklady a jezdíte-li v okolí hranic nezapomeňte na pas - hranice přejedete, ani nevíte jak,
  • vyřiďte si cestovní pojištění (pojištění léčebných výloh při cestách do zahraničí, pojištění úrazové, pojištění zodpovědnosti),
  • myslete na každý detail.

Jízda s bagáží

Pokud hmotnost bagáže přesáhne 15 - 20 kg, pak se ji snažte rozdělit, aby se rovnoměrně zatížilo přední i zadní kolo. Posunutím těžiště dopředu se lépe drží stopa. Zavazadla by tedy neměla vadit při šlapání, neměla by zabraňovat ovládání (brašny na řidítkách) a neměla by zhoršovat stabilitu jízdy. Zavazadla umisťujte níže, ne výše (ale pozor, každé zavazadlo by mělo být umístěno přibližně na středu náboje - posunete-li například zadní zavazadlo příliš dozadu, i když je nízko dojde k rozkmitání při prudkém záběru). Přesvědčit se o tom, jak dobře zavazadla drží se můžete tím, že obrátíte kolo vzhůru nohama  - zavazadla by měla držet jako přišitá. Řidítka by měla vždy zůstat volná!

Kolo

Kolo musíte častěji kontrolovat a dotahovat součásti, protože větší zátěží více trpí. Náklad by měl být rovnoměrně rozložen jak po stranách, tak na zadní a přední kolo - lépe je mít větší zátěž na předním kole.

Řidítka

By měla nabízet více možností úchopu (rohy).

Kola

Ráfky by měly být dvouplášťové s vložkami a 36 děr. Co se týče rozměrů: 26 palců je tužší než 28 palců. Dráty nezeslabované 2 mm. Šířku pláště a dezén volte podle terénu jakým pojedete. Dobré jsou blatníky.

Brzdy

Měly by být seřízené, s účinné a s novými špalky.

Řazení

Musí být jednoduchého systému, snadno opravitelné, spolehlivé.

Vidlice

Na odpruženou vidlici se špatně dává bagáž (navíc se musí naštelovat na jinou hmotnost), navíc se spotřebuje mnoho energie při kmitáních.

Sedlo

By mělo být pohodlné, už vysezené - nekupujte si nikdy nové před jízdou.

Rám

Musí musí být pevný a tuhý, s delší geometrií. na jeho hmotnosti až tolik nezáleží. Důležité jsou návary na uchycení nosičů, blatníků a bidonů.

Nosiče

Musí být pevné a tuhé, s kvalitním lakem, zaslepenými otvory a antikorozními součástkami. Také musí být variabilní pro uchycení různých brašen.

Brašny

Náklad musí být vyvážený - nejtěžší věci dospod, lehčí a objemné věci nahoru. Hlavně by měly jít dobře uchytit a být vodotěsné (švy zavařené páskou z vnitřní strany).

Doplňky (vyberte si co je opravdu nutné, něco platí pouze pro několikadenní výlety)

  • Nezbytné
    • píšťalka,
    • mobil,
    • osvětlení přední (snímatelné přední světlo může dobře posloužit jako baterka),
    • osvětlení zadní (blikačka),
    • přilba,
    • rukavice,
    • brýle,
    • pláštěnka,
    • náhradní láhev s vodou (ať už pro okamžik, kdy nebude nikde pití k mání nebo pro případ havárie - omytí ran).
  • Pro zdraví
    • náplasti,
    • dezinfekční prostředek,
    • obvaz(y),
    • spínací špendlíky nebo sponky,
    • nůžky,
    • léky proti bolesti a horečce analgetika-antipyretika,
    • prostředek proti bodavému hmyzu a proti klíšťatům,
    • dezinfekční oční kapky,
    • léky na zažívací potíže (proti překyselení žaludku, proti zácpě, proti průjmům).
  • Pro stravování
    • zápalky,
    • nůž s otvírákem,
    • lžíce, ešus,
    • vařič.
  • Oblečení
    • náhradní suché prádlo (alespoň ponožky a tričko) v případě dlouhé vyjížďky do neobydlených končin (po půl hodině deště jste mokří tak jako tak); pokud jedete na hory, pak si vezměte i rukavice, čepici, dlouhé kalhoty atp.,
    • plavky (v létě),
    • větrovku.
  • Náhradní díly
    • pumpička,
    • náhradní duše,
    • lepení,
    • montážní páky,
    • centrklíč,
    • imbus klíče,
    • nýtovač,
    • menší kleště,
    • náhradní brzdové špalíky,
    • pláště (kevlarové nejlépe),
    • dráty a niple,
    • náhradní šrouby.
  • Hygienické potřeby
    • krém na opalování,
    • kartáček na zuby, mýdlo,
    • zásyp či mast na místa "choulostivá".

Co s sebou

Následující vybavení je doporučené. Jiné vybavení potřebuje biker, který jezdí v parku ve městě a jiný, který se vydá na 100 kilometrovou vyjížďku do neznáma.

  1. Zadní blikačka a přední světlo.
  2. Větrovka a/nebo pláštěnka.
  3. Náhradní suché prádlo (alespoň ponožky a tričko).
  4. Občanský průkaz nebo cestovní pas a peníze.
  5. Rukavice a přilba a brýle.
  6. Voda a jídlo pro případ nejvyšší nouze (čokoláda, tyčinky, sůl apod.).
  7. Náhradní duši s galuskovým ventilkem a s čepičkou, aby se neprodřela, lepení na duši, montpáky a starou duši na opravy proražených plášťů.
  8. Hustilka.
  9. Nezbytné nářadí s nýtovačkou řetězu a centrklíčem.
  10. První pomoc na oděrky a drobné řezné rány (náplasti, obvazy a dezinfekce) a píšťalku.
  11. Nůž a zápalky a spínací špendlíky.
  12. Náhradní brzdová lanka (v případě dlouhých vyjížděk).
  13. Je dobré si jich vzít pár matek a šroubků od každé velikosti běžné na vašem kole.

Havárie

Pokud dojde k havárii, snažte se uklidnit, ošetřit nejhorší zranění. Doporučuji na rizikové jízdy jezdit s přilbou v rukavicích a s mobilem a vůbec nejlépe alespoň ve dvou.

Posted by Igor Pechanec Friday, December 02, 2016 8:51:00 PM Categories: Rady
Cyklotrasy kutnohorska © 2016-2017, Igor Pechanec, all rights reserved