Problematika a velikost sportovního oblečení

Problematika a velikost sportovního oblečení

Pokud chcete běhat či jezdit na kole musíte být vhodně oblečeni a u cyklistiky ještě přibývá spousty doplňků a příslušenství pro kolo. Oblečení slouží jako ochrana před povětrnostními vlivy, zároveň odvádí pot. A zejména u žen módní oblečení také zvyšuje dobrý pocit ze sportu.

Není-li přímo uvedeno, pak daný údaj platí pro běžce i cyklisty. Také se podívejte na zajímavý údaj "efekt chlazení větrem". Je lepší při začátku výkonu v zimě cítit chvíli chlad, než být ihned zpocený.

Běh

U běhu nehrozí prochladnutí tolik jako u cyklistiky - hrozí však stejně jako u cyklistiky po výkonu, obzvláště při větrném počasí. Doporučené oblečení (samozřejmostí by měly být brýle; doporučuji čelenku nebo čepičku, aby vám nekapal pot do očí):

Teplota Sucho Větrno Déšť / sníh
> 18 stupňů Celsia nátělník; šortky nebo trenýrky nátělník; šortky nebo trenýrky  
13 až 18 stupňů Celsia tričko s krátkým rukávem; šortky nebo trenýrky tričko s dlouhým rukávem; šortky nebo trenýrky tričko s dlouhým rukávem; šortky nebo trenýrky; nepromokavá bunda
5 až 13 stupňů Celsia tričko s dlouhým rukávem; bunda; dlouhé kalhoty tričko s dlouhým rukávem; bunda; dlouhé kalhoty tričko s dlouhým rukávem; dlouhé kalhoty; nepromokavá bunda
-5 až 5 stupňů Celsia tričko s dlouhým rukávem; svetr nebo silnější svetr; bunda; spodní dlouhé kalhoty; dlouhé kalhoty; popř. čepice a rukavice tričko s dlouhým rukávem; svetr nebo silnější svetr až ke krku/a šála; bunda; spodní dlouhé kalhoty; dlouhé kalhoty; popř. čepice a rukavice tričko s dlouhým rukávem; svetr nebo fleecová bunda ke krku/a šála; nepromokavá bunda; spodní dlouhé kalhoty; dlouhé kalhoty; popř. čepice a rukavice

Cyklistika

Cyklistický sport je specifický tím, že organismus je na jedné straně nesmírně zahříván a dochází k velkému odvodu potu a na straně druhé je vystaven nízkým teplotám, dešti, větru (čím rychleji v zimě šlapete, tím více tepla je vám vzduchem odnímáno). Nedoporučuji používat kožené věci, protože kůže nesmírně trpí potem a vlhkostí, ztrácí svůj tvar a vzhled - pokud se o ni pečlivě nestaráte.

Zimní období

V zimních měsících samozřejmě záleží na:

  1. intenzitě sportovního výkonu,
    1. závody - většinou hodně intenzivní a krátký,
    2. silnice - stejnoměrné zatížení, vyžaduje však nejteplejší oblečení,
    3. MTB - střídání intenzivních a pasivních pasáží, pokud se nezastavíte nehrozí prochladnutí,
    4. cykloturistika - malá intenzita, ale o to větší rozdíly teplot, zde je třeba se neustále svlékat a oblékat,
  2. venkovní teplotě,
  3. otužilosti.

V zimě se používá systém tří vrstev oblečení:

  1. transportní - musí odvádět pot okamžitě skrz (abyste se necítili jako v ledovém zábalu), čili má minimální nasákavost. To mají polyester nebo polypropylen. Polypropylen má nejmenší nasákavost, ale může vyvolat u citlivější pleti reakci (moira),
  2. termoregulační - odvádí pot a zároveň izoluje, nesmí docházet ke kondenzaci potu, pot se transportuje přímo do třetí vrstvy v podobě par. Freesové tkaniny lépe drží teplo, hůře odvádí vodní páry; při větším výkonu se tedy používá silnější polypropylenové vrstvy,
  3. izolační (chrání proti venkovním vlivům) - tkanina, která má za úkol odvést vodní páry ven, ale nepropustit nic dovnitř. Používá se buď tkanina na bázi membrány (Goratex, windstopper) nebo klasická tkanina na bázi zátěru (potřená různě silnou vrstvou polyuretanu - čím větší vrstva, tím větší nepromokavost, ale horší propustnost a naopak).

V zimě se používají především tzv. termokalhoty a termobundy. Používejte spodní prádlo - odvede pot od pokožky a nedovolí vám prochladnout.  Lze používat vesty, návleky na ruce a nohy. Hruď si můžete chránit také pomocí novin.

Chránit kolena si můžete podšitím látky nebo horní částí z podkolenek z vlny nebo návleky na kolena.

Používejte čelenky nebo čepice stahovatelné přes uši. Bohužel přilba nechrání před chladem, takže pokud je dostatečně velká, pak se nasazuje čepice a na ni přilba.

Obuv pro zimní období, pokud máte dost peněz si můžete koupit kotníčkové, ale lepší je si koupit návleky. Ponožky - sebelepší a sebeteplejší - vám příliš nepomohou při jízdách delších než hodinu. Rada od Radovana Fořta: "dejte si noviny přes tretry" pod návleky.

Letní období

Doporučuji na léto koupit si lehkou nepromokavou větrovku, kterou sebou vozte pro případ vlhkého počasí. Tato větrovka by měla umožňovat průchod potu ven.

Radovan Fořt doporučuje vozit sebou návleky na kolena a lokte. Také doporučuje mazat si nohy např. Indulonou, já v chladnějším počasí používám červenou Emspomu, která mi nahradí i návleky ve většině případů. Dbejte na to, aby achilovka byla v teple, i v létě vám klouby a šlachy mohou nachladnout (obzvláště při studeném větru).  Chraňte si nohy pomocí návleků při dešti nebo chladu.

Velikosti oblečení

Uvědomte si, že stejně to u různých výrobců bývá jinak. Nejlépe je vždy ozkoušet!

Dámské velikosti
velikost obvod hrudníku obvod pasu obvod boků
S 84 - 88 66 - 70 90 - 94
M 92 - 96 74 - 78 98 - 102
L 100 - 104 82 - 86 106 - 110
XL 110 - 116 92 - 98 116 - 122
XXL 122 - 128 101 - 110 128 - 132
Pánské velikosti
velikost obvod hrudníku obvod pasu výška
S 84 - 90 72 - 78 158 - 170
M 91 - 96 79 - 85 170 - 182
L 97 - 103 86 - 92 182 - 188
XL 104 - 110 93 - 99 188 - 194
XXL 111 - 116 100 - 106  
XXXL 117 - 123 107 - 113  
Dětské velikosti
výška postavy obvod hrudníku obvod pasu obvod boků
122 62 57 67
128 64 58 69
134 66 59 72
140 68 61 74
146 72 63 78
152 76 65 82
158 80 67 86
164 84 69 90
Posted by Igor Pechanec Thursday, August 13, 2015 9:09:00 PM Categories: Rady
Cyklotrasy kutnohorska © 2016-2017, Igor Pechanec, all rights reserved