Facebook jako informační zdroj

V posledních letech zjišťuji velmi nemilou věc. Dosah mých příspěvků z mojí nevýdělečné Facebookové stránky Cyklotrasy kutnohorska postupně klesnul od 60 % v prvním roce na 30 % v druhém roce a v třetím roce už jen na 10 %! To znamená, že můj příspěvek se po třech letech a při necelých 200 fanoušcích dostane asi ke dvaceti fanouškům… A sdílené příspěvky mají mnohem větší dosah než moje vlastní!

Trošku jsem se do toho ponořil a zjistil jsem následující:

  • Facebook tvrdí, že dosah příspěvků omezuje až nad 200 fanoušků stránky. Ale k omezení reálně dochází i u menšího počtu fanoušků (mám 199 fanoušků).
  • Čím více fanoušků stránka má, tím má menší dosah příspěvků.
  • Dosah příspěvků lze zvětšit tak, že si zaplatíte reklamu. Ovšem, i když si zaplatíte reklamu, neznamená to, že se váš příspěvek objeví všem vašim fanouškům!
  • Zkusil jsem si dát mé oblíbené stránky do profilu, tak jako to vy děláte s Cyklotrasami kutnohorska, a zjistil jsem, že se mi objevuje sotva desetina toho, co je na mých oblíbených stránkách publikováno…
  • Navíc se mi příspěvky neobjevují v chronologickém pořadí. Ověřil jsem si, že někdy se mi příspěvek objeví v mé timeline až po dvou dnech od jeho publikování.
  • Bližší informace najdete na https://365tipu.cz/2015/04/28/tip118-vidi-moji-pratele-na-facebooku-vsechny-me-prispevky-a-jak-je-to-se-strankami/

A to není všechno – nastal další problém: v “Kanálu sledovaných stránek” se objevovaly v podstatě všechny příspěvky, ovšem v posledním roce jsem zjistil, že se ke mně opravdu dostane jen pár příspěvků z mnoha! Prostě se ke mně spousta informací nedostane. A ještě k tomu Facebook neustále předělává design stránek. Při tomhle redesignu se jim podařilo (zda úmyslně či ne to, nevím – odpověděli, jak je u FB zvykem nic neříkající zprávou) odstranit odkaz na “Kanál sledovaných stránek”, takže musím použít náhradní řešení (vložit do adresního řádku stránky /pages_feed/). A také začíná být web Facebooku neuvěřitelně pomalý.

Znamená to tedy, že Facebook se svými algoritmy omezuje dosah příspěvků, a to rapidně. Navíc příspěvky nejsou řazeny chronologicky. A tak jsem si představil, jak já publikuji příspěvek, že třeba tam a tam se nedá projet, protože například spadnul strom – a zrovna zítra tam pojede někdo, ke komu se můj příspěvek nedostal a bude nadávat jako špaček. Pak přijede domů a Facebook mu jen tak dva dny starý příspěvek vyhodí do timeline…

A ještě jedna zajímavost – udělal jsem si skupinu (protože u skupin prý zatím není omezený dosah příspěvků) a nasdílel odkaz na ni na stránku a to každý den jednou. A hádejte co se stalo – dosah tohoto příspěvku byl vždy dva fanoušci… A také není způsob jak pozvat všechny své fanoušky do skupiny, prostě to nejde… Tak mě napadá, že Facebook se snaží zkomplikovat přechod na skupinu, protože tam se za příspěvky neplatí… A další zjištění – Facebook zřejmě omezuje dosah i ve skupině, protože z asi 20 členů skupiny to viděli maximálně čtyři!

Pokud tedy chcete používat Facebook jako informační zdroj pro své fanoušky, tak jedině jako firma, která si bude platit reklamu příspěvků (a i to nezajistí, že se příspěvek dostane ke všem fanouškům), jako hobík nemáte šanci a to už ani ve skupině.